Artikel: Weten waar je voor staat is goud waard 


Weten waar je voor staat is goud waard

De energie en kracht van intrinsieke richting.
Binnen bedrijven zijn de doelen veelal geformuleerd als een stip aan de horizon, dan drijft het bedrijf op de extrinsieke motivatoren, zoals resultaat, omzet en geld. Met het effect dat de verbinding met dit doel niet heel stevig is. Ook omdat het doel ‘bedacht’ is soms niet heel realistisch is, denk aan 10% groei en dat elke jaar weer. Ik heb nog een eekhoorn elk jaar 10% meer nootjes zien zoeken en ik heb nog nooit een boom elk jaar 10% zien groeien. Als je een boom doorzaagt is aan de ringen van de boom te zien dat het het ene jaar 3% was en dan weer 12% en het jaar daarop 7%. Wel is er continue streven om te groeien, in de energie van een kastanje is de hele kastanjeboom, het potentieel, al zichtbaar. Kinderen hebben dat ook, ze willen altijd ‘groot’ zijn en elke keer komen ze enthousiast naast je staan en om te laten zien ‘Ik ben bijna net zo groot als jij, mama!’. Zo is er ook binnen bedrijven, net als in elk levend wezen in de natuur, een zaadje, een kern en een potentieel. Dat wat het wil zijn in al zijn potentie. Het wil zijn waar het voor staat, in al zijn grootsheid. En dit geeft vanzelf richting en daar kan geen extrinsieke motivator tegenop. Op de flow van deze innerlijke richting ben je steeds dat waar je voor staat aan het realiseren, aan het verwezenlijken. Steeds opnieuw, met steeds meer diepgang, kennis en weten over dat ‘waar het bedrijf voor staat’. En het kost minder energie, want je bent geïnspireerd!

De richting van een bedrijf begint bij de oorspronkelijke bedoeling. Hier is de kernenergie, de essentie waar het bedrijf voor staat heel helder aanwezig. Vragen die je je kunt stellen zijn:

  • Waarom heb jij, of hebben de oorspronkelijke oprichters, het bedrijf opgericht?
  • Wat was hun uitgangspunt? Wat vonden zij belangrijk?
  • Waar stond het voor?

En dan vertaald naar nu:

  • Wat heeft het bedrijf geleerd over deze uitgangspunten?
  • Hoe is ‘dat waar het voor stond’ geëvolueerd? Of is dit in de kern nog hetzelfde, is alleen het jasje aan de buitenkant veranderd?
  • Wat is heel waar voor jullie? Waar staan jullie voor?

Naast dat de weg die je bewandelt met je bedrijf voor je gevoel klopt, geven synchronische ervaringen je feedback. Heb je de richting onderzocht en ben je tot bepaalde besluiten gekomen, dan komt je bedrijf in een flow. Je ontmoet net die ene persoon, of je krijgt net die ene klant waardoor je de mogelijkheid krijgt om dat wat er in zit, dat dat er ook uit komt. Weet jij waar je bedrijf voor staat? Of wil je weer even terug naar de kern? Kom het onderzoeken, bij Boost je bedrijf van binnenuit, of Nulpunt.

Annelita Reinders
S-Sent, Leven in essentie