Blog

Geven en krijgen liggen dicht bij elkaar!

Afgelopen twee weken was ik in Zuid-Afrika om een cursus Hands-on-Healing te geven. Op het terrein van het Eco-village waar ik verbleef tijdens mijn bezoek, kwam ik in contact met het Sustainability Institute dat op hetzelfde terrein staat. Een zeer bijzondere plek. Het begon allemaal in 1999 met een klas voor kinderen van 0 – 6 jaar en een paar leerkrachten. Nu in 2022 loop ik binnen in een ruim opgezet gebouw met een levendige drukte. Ik ben onder de indruk van wat ik zie en voel. Er lopen kinderen van alle leeftijden door de gangen, studenten van de Universiteit uit Kaapstad en Stellenbosch die Sustanability studeren, maar ook bobo’s die komen kijken naar dit succesverhaal. Kort komt dit succes er op neer dat ze kinderen vanaf baby leeftijd opvangen, dan onderwijs geven en als ze naar de plaatselijk high school gaan, dan vangen zij ze na school op en begeleiden ze in de jaren erna naar een baan, zodat ze niet op straat en in de criminaliteit belanden. Want daar hebben ze er genoeg van in Kaapstad. Op elk kruispunt staan bedelaars en veel plekken zijn niet veilig om te bezoeken. De kinderen krijgen door de dag heen maaltijden en snacks en deze worden gemaakt van de oogsten van de boeren in de omgeving, welke zij weer onderwijzen in duurzame landbouw. Het was duidelijk een win-win, voor hen zelf en voor de kinderen en hun ouders. Een prachtig circulair en duurzaam systeem.

Het voelde zo goed, zo geaard en zo daadkrachtig, dat het meteen in mij opkwam dat ik een bijdrage wilde hebben aan dat wat zij neerzetten. Ik heb de directrice aangeboden om een workshop te geven en korte readingen aan de staf en leerkrachten. Na drie dagen readingen en worskhops geven had ik het gevoel dat ik meer gekregen had, dan dat ik gegeven had. Prachtige mensen kwamen bij me langs met net zulke vragen als wij hebben hier in Nederland; ‘Kan ik op mijn gevoel vertrouwen? Kan ik doen wat ik eigenlijk denk dat goed is? Of is het veiliger dat ik luister naar mijn baas en doe wat wordt verwacht?’.  Terwijl ik zag dat juist in deze omgeving hun authentieke ideeën als effect zouden hebben dat ze de kinderen op het rechte pad houden. Hoe vaak ik het woord ‘eigen’-wijs, eigen wijsheid en eigenwaarde niet heb genoemd -:). Het gaf hen vertrouwen om te doen wat ze dachten dat goed is. 

Door: Annelita Reinders

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.